Twoje pamiątki z wizyty w Centrum Nauki EC1

Poruszając się po ekspozycji Centrum Nauki i Techniki EC1 napotykamy stanowiska, które wymagają zalogowania za pomocą kodu znajdującego się na opasce otrzymanej przy wejściu. Stanowiska takie dzielą się na dwa rodzaje – gry oraz stanowiska, na których można przeprowadzić wyjątkowe eksperymenty, których wyniki można później pobrać poprzez naszą stronę.

Wyniki te występują w postaci filmów i zdjęć z wykonanych czynności oraz plików z danymi. Są wyjątkową, indywidualną pamiątką z wizyty w naszym Centrum. Mogą również służyć nauczycielom na lekcjach w szkole w celu zobrazowania pewnych zjawisk.
Poniżej prezentujemy instrukcję instrukcję jak pobrać te wyjątkowe pamiątki z wizyty.

 


Dane zbierają wszystkie stanowiska, do których trzeba się zalogować opaską. Niektóre zbierają „tylko” punkty, inne przesyłają pliki takie jak zdjęcia, filmy, czy pliki z danymi z urządzeń pomiarowych. 
Po skorzystaniu ekspozycji trzeba wejść na naszą stronę, nacisnąć przycisk logowania i założyć/zalogować się na konto. 
 
Po zalogowaniu powinna pojawić się Wam ankieta do wypełnienia (jest opcjonalna) a później panel konta. Tam wchodzimy w zakładkę „historia wizyt” i klikamy przycisk „zarejestruj wizytę”. Pojawi się okno z prośbą o wpisanie numeru rezerwacji (ten jest na bilecie) i numeru opaski (jest na opasce). Jeśli numery będą prawidłowe do historii wizyt doda się nowa wizyta. Po kliknięciu przycisku pokaż pojawią się szczegóły dotyczące odwiedzonych stanowisk (tych na których logowano się opaską) i, jeśli są zbierane, pliki. Na niektóre pliki trzeba poczekać kilka godzin, więc najlepiej logować się następnego dnia po wizycie.

Oto lista stanowisk, które udostępniają później pliki:

 

Makieta turbozespołu1.17 „Makieta turbozespołu” – zrzut z ekranu z wynikami eksperymentu
Cieplna pary wodnej - mechaniczna - elektryczna... Czy wiesz już o czym mowa? Dokładnie tak! Chodzi o energię! Zapraszamy do makiety turbozespołu. Na tym stanowisku masz okazję zapoznać się z procesem przetwarzania energii oraz dowiedzieć się, jakie straty w jego trakcie występują. Uruchom turbozespół, dokonaj pomiarów, a przy okazji baw się dobrze. Ostrzegamy! Można się zmęczyć.

 

Makieta elektrowni szczytowo-pompowej1.18 „Makieta elektrowni szczytowo-pompowej” – zrzut z ekranu z wynikami eksperymentu
Pojęcie "elektrownia" kojarzy się najczęściej z miejscem wytwarzania energii elektrycznej. A czy wiesz, że są takie elektrownie, które przede wszystkim magazynują nadwyżkę energii? Podejdź do makiety elektrowni szczytowo-pompowej i poznaj jej działanie. Zbiornik górny i dolny, energia elektryczna i potencjalna grawitacji. Przeprowadź eksperyment i przyjrzyj się wynikom. Czy coś Cię zaskoczyło?

 

Makieta elektrowni geotermalnej1.19 „Makieta elektrowni geotermalnej” – zrzut z ekranu z wynikami eksperymentu
Ciepło, cieplej, gorąco! Pewnie myślisz, że mowa o Słońcu? Przeciwnie! Ciepłownie i elektrownie geotermalne wykorzystują energię pochodzącą z wnętrza Ziemi, gdzie w formie ciepła jest skumulowana w skałach i gorącej wodzie. Podejdź do makiety i sprawdź, ile energii pobrałeś z wnętrza Ziemi? Jaką część energii przyjęła elektrownia? Ile energii zużyto do oświetlenia domów? Odpowiedzi na te pytania są naprawdę możliwe!

 

Pompowanie balonów1.25 „Pompowanie balonów” – zrzut z ekranu z wynikami doświadczenia
Kto z nas nie dmuchał balonów? Pewnie trudno znaleźć taką osobę. Balony towarzyszą nam podczas różnych radosnych uroczystości. A zastanawialiście się kiedyś, dlaczego balony pękają? Odpowiedź wydaje się prosta: bo za dużo gazu dostało się do środka, bo guma nie wytrzymała. Zapominamy jednak często o pojęciach takich jak: ciśnienie, objętość, naprężenie. Tutaj dowiesz się też, w którym dokładnie miejscu pęka balon, co to są elastomery i do czego służy odkurzacz centralny.

 

Trajektoria2.8 „Trajektoria” – plik wideo z nagranym eksperymentem oraz plik z danymi z eksperymentu
Czy zastanawialiście się, dlaczego rzucony w dal przedmiot porusza się po torze zakrzywionym, a nie prostym? Oczywiście jest to zasługa grawitacji. Gdyby nie grawitacja to piłka wyrzucona pod kątem poleciałaby w górę po linii prostej i nie upadła. Dzieje się jednak inaczej. Rzucona piłka nie porusza się po linii prostej, ale po krzywej, spadając w końcu na ziemię. Zobacz, jak kąt wyrzutu, masa czy szybkość wylotowa piłki mają wpływ na odległość, jaką pokonuje. Nagraj eksperyment i przeanalizuj dostępne dane. Wyniki mogą Cię zaskoczyć.

 

Za 3 punkty2.9 „Za 3 punkty” – plik wideo z nagranym rzutem
Pewnie każdy z nas przynajmniej raz w życiu grał w koszykówkę. Jedni mają "cela", a dla innych wrzucenie piłki do kosza to nie lada sztuka. Jak sprawić, żeby rzut był zawsze celny? W teorii jest to do zrobienia – wystarczy znać prędkość początkową piłki i kąt wyrzutu. W praktyce - sprawdź sam! Zobacz, jak piłki tych samych rozmiarów zachowują się podczas rzutu do kosza i spróbuj dowiedzieć się, dlaczego różne masy piłek powodują różne ich trajektorie. Zarejestruj swoje rzuty kamerą, która znajduje się na stanowisku i przeanalizuj wszystkie parametry. Być może ten eksperyment i analiza zebranych informacji pomoże Ci w rzucie za 3 punkty.

 

Rezonans mechaniczny – wahasz się?2.11 „Rezonans mechaniczny – wahasz się?” – plik wideo z nagranym eksperymentem oraz plik z danymi z eksperymentu
Historia mostu z pobliskiego stanowiska 2.10 jest klasycznym przykładem na wystąpienie rezonansu mechanicznego, czyli dopasowania częstotliwości drgań wymuszających (w tym przypadku żołnierskiego kroku wojska) do częstotliwości własnej układu drgającego (tutaj mostu). Rezonans możemy wygenerować jednak na wiele sposobów i z wykorzystaniem różnorodnych elementów. Długa, przezroczysta rura, w środku ciężarek wykonany z magnesu trwałego podwieszony na sprężynie, a dookoła zwojnica podłączona do źródła prądu. Metodą prób i błędów zmieniaj wartości częstotliwości i amplitudy napięcia przyłączonego do zwojnicy. Czy widzisz, co się dzieje z ciężarkiem? Może uda Ci się znaleźć częstość rezonansową tego układu?

 

Ruch – zabawa w chodzonego2.12 „Ruch – zabawa w chodzonego” – zdjęcie z fotoradaru
Czy bawiliście się kiedyś w "chodzonego"? Bo w "chowanego" pewnie tak. Propozycja naszej zabawy to nie tylko rozrywka, ale i fajna nauka. Za pomocą ruchu swojego ciała możesz narysować ciekawy wykres - zależności położenia od czasu. A jeśli masz ochotę, to także wykres przedstawiający zależność szybkości od czasu. Ponieważ zabawa może być naprawdę dynamiczna, istnieje możliwość przeanalizowania wykresu na spokojnie. Zapisywane przez kamerę sekwencje pozwolą Ci przeanalizować Twój wykres również w domowym zaciszu lub szkolnej klasie.

 

Uwaga na dach2.14 „Uwaga na dach” – zrzut z ekranu z wynikami eksperymentu
Kto z nas nie lubi lekkiego podmuchu wiatru podczas upalnych dni? Wtedy wiatr bywa niezwykle kojący i orzeźwiający. Niestety potrafi mieć on także niszczycielską siłę. Wiatr wiejący z dużą prędkością z łatwością zrywa dachy lub powoduje jeszcze większe szkody. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego dach podczas silnego wiatru nie zostaje "wbity" w dom, tylko wypychany jest w górę i odrywany od reszty konstrukcji? Na te pytania po raz kolejny odpowiada prawo Bernoulliego. Wykonaj eksperyment i sprawdź, przy jakiej szybkości wiatru dach na modelu domu zostanie zerwany.

 

Dźwięk w labiryncie2.28 „Dźwięk w labiryncie” – zrzut z ekranu z wynikami eksperymentu
Czy wiesz dlaczego w czasie burzy najpierw widzimy błyskawicę, a dopiero po jakimś czasie słyszymy grzmot? Otóż dźwięk rozchodzi się w powietrzu z szybkością dużo, dużo niższą niż światło (błysk). Zatem jeżeli droga dźwięku jest wystarczająco długa (burza jest daleko od nas), to dźwięk grzmotu potrzebuje pewnego czasu do pokonania tej odległości. Stąd ta różnica między błyskiem, który widzimy niemal natychmiast, a uderzeniem pioruna, które słyszymy z pewnym opóźnieniem. Zjawisko to możesz zaobserwować w naszym labiryncie rur o długości 100 metrów! Krzycz, klaszcz, wołaj i słuchaj "zagubionych" dźwięków. A przy okazji – dokonaj ciekawych pomiarów.

 

Termografia2.39 „Termografia” – zdjęcia z kamer termowizyjnych
Dlaczego jesienią i zimą zmieniamy garderobę na "grubszą"? Odpowiedź jest oczywista - bo zmarzniemy, czyli utracimy ciepło ciała. Ciepło, to energia przenoszona pod wpływem różnicy temperatur, przepływająca od ciała cieplejszego do chłodniejszego. Dlatego, żeby to ciepło zatrzymać, przy niskich temperaturach otoczenia ubieramy puchowe kurtki, grube spodnie i ciepłe skarpetki. Podobnie jest z budynkami. Możemy starać się zatrzymać jak najwięcej ciepła w domu, poprzez odpowiednie docieplenie budynku. Spójrz na model naszego budynku. Z pozoru zwyczajny domek. A teraz spójrz na niego za pośrednictwem kamery termowizyjnej. Czy widzisz, którędy ucieka ciepło?

 

Szybki jak błyskawica2.49 „Szybki jak błyskawica” – plik z danymi z eksperymentu
"Prędkość światła jest nieskończenie duża" - tak myślano przez wiele długich lat. Dzisiaj już wiemy, że nie jest to prawda. Wprawdzie fala świetlna rozchodzi się z bardzo dużą prędkością - największą we Wszechświecie, ale jest to prędkość skończona. Być może wydaje Ci się, że pomiaru szybkości światła można tylko dokonać w specjalistycznym, dobrze wyposażonym laboratorium? Otóż nie! W EC1 możesz samodzielnie wyznaczyć tę prędkość, wykorzystując do tego przygotowany układ pomiarowy. Przyjdź na stanowisko, zapoznaj się z instrukcją i do dzieła!

 

 

Pozostałe stanowiska, które wymagają logowania zapisują na indywidualnym koncie użytkownika punktację uzyskaną w grach na ekspozycji. Uzyskane w ten sposób punkty można później zamienić na walutę gry w naszej mobilnej grze strategicznej.

Zapraszamy również serdecznie do zaplanowania swojej własnej ścieżki zwiedzania naszego Centrum!