Zajęcia z klasą

Aby w pełni wykorzystać pobyt w Centrum Nauki i Techniki EC1 w Łodzi, warto zamówić dodatkowe zajęcia na ekspozycji. W pięknie przystosowanych do zwiedzania przestrzeniach dawnej łódzkiej elektrociepłowni przygotowaliśmy dla naszych gości warsztaty i lekcje bezpośrednio związane z wystawionymi tu eksponatami oraz takie, dla których ekspozycja jest głównie fascynującym tłem.

Zajęcia prowadzą pracownicy Centrum Nauki EC1 z pomocą nauczycieli i opiekunów grup. Każda z nich może liczyć do 15 osób. Klasa o większej liczbie uczniów może podzielić się na dwa zespoły - pracujące równolegle lub jeden po drugim. Przebieg i zakres zajęć są dostosowywane do etapu kształcenia uczniów.

Bilety: Opłata wynosi 15 zł za każdą grupę (składającą się z maksymalnie 15 osób) PLUS cena standardowych biletów do Centrum Nauki i Techniki EC1 (w przypadku grup wynosi ona 14 zł od osoby od wtorku do piątku).

"Zajęcia z klasą" można zarezerwować podczas ustalania szczegółów wizyty z naszym Działem Obsługi Klienta (tel. +48426006100, informacja@ec1lodz.pl).

Pytania dotyczące merytorycznych szczegółów oferty, uwagi do zajęć oraz propozycje nowych tematów prosimy kierować pod adres: marek.pisarski@ec1lodz.pl.

Pełna oferta edukacyjna EC1 Łódź z podziałem wiekowym uczniów:
🔎 wychowanie przedszkolne
🔎 I etap edukacyjny: klasy 1-3 szkoły podstawowej (edukacja wczesnoszkolna)
🔎 II etap edukacyjny: klasy 4-6 szkoły podstawowej (kształcenie ogólne)
🔎 III etap edukacyjny: klasy 7-8 szkoły podstawowej (kształcenie ogólne)
🔎 IV etap edukacyjny: szkoły ponadpodstawowe

 

Zestawienie wszystkich tematów
dostępnych w ramach "Zajęć z klasą"

 

Warsztat szalonego konstruktoraWarsztat szalonego konstruktora
dla: przedszkoli + uczniów kl. 1-5 szkoły podstawowej

Wielcy konstruktorzy są autorami drapaczy chmur, mostów czy wież. My spróbujmy wcielić się w szalonego konstruktora i zbudować konstrukcję niepowtarzalną i zwariowaną, bo zbudowaną z tego, co znajdziemy pod ręką. Zadaniem będzie zaprojektowanie toru dla kulki tak, aby doprowadzić ją do wyznaczonego celu. Przy okazji wyjaśnimy, jak pomagają nam maszyny proste i pokażemy, gdzie je znaleźć w życiu codziennym. Naturalną kontynuacją zajęć jest część ekspozycji „Maszyny proste” na ścieżce „Rozwój wiedzy i cywilizacji”.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz I i II etapu edukacyjnego (edukacji wczesnoszkolnej).


 

Pobawmy się elektrowniąPobawmy się elektrownią, czyli jak powstaje prąd
dla: uczniów kl. 1-3 szkoły podstawowej

Zajęcia te pomogą dostrzec analogie między prostymi zjawiskami towarzyszącymi oddychaniu, pompowaniu balonika, czy gotowaniu wody, a etapami procesu produkcji prądu. Uczestnicy zapoznają się z urządzeniami w EC1, w których zachodzą analogiczne procesy.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej I etapu edukacyjnego (edukacji wczesnoszkolnej) głównie w zakresie: edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i technicznej.


 

Jak zostać inżynierem?Jak zostać inżynierem, czyli o matematyce i konstrukcjach
dla: uczniów kl. 2-4 szkoły podstawowej

Inżynierów wszystkich specjalności charakteryzuje dobra znajomość matematyki i wyobraźnia konstruktorska. Przygotowaliśmy zestaw ćwiczeń, podczas których najmłodsi uczestnicy będą doskonalić te umiejętności. W zależności od wieku, potrzeb i możliwości będziemy przeliczać i klasyfikować, układać i rozkładać figury. Będziemy budować i konstruować oraz brać udział w kształcących grach i zabawach.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej I i II etapu edukacyjnego (klas II - IV), głównie w zakresie: edukacji matematycznej i informatycznej.


 

Z prądem i pod prądZ prądem i pod prąd, czyli o energii elektrycznej i obwodach
dla: uczniów kl. 4-6 szkoły podstawowej
zajęcia dostępne od lutego 2020 r.

Wszyscy wiemy, że prąd płynie przewodami, że zasila różne urządzenia a bierze się go z baterii lub gniazd w naszych domach. Ale jakimi prawami rządzi się prąd elektryczny? Skąd „wie” dokąd płynąć? Jak można przewidzieć czy zbudowany obwód zadziała tak, jakbyśmy sobie tego życzyli? 
To wszystko brzmi bardzo skomplikowanie ale da się to zrozumieć, przy okazji mając sporo zabawy w Strefie Niskich Napięć, gdzie przed rewitalizacją EC1 stały prawdziwe szafy zasilające.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas IV-VIII) oraz szkół średnich, głównie w zakresie: przyrody i fizyki.


 

Mikroskop elektronowyW „świetle” elektronów, czyli patrząc przez mikroskop elektronowy
zajęcia dostępne od lutego 2020 r.

Ile razy powiększa lupa? Może kilkanaście razy. Czy dostrzeżesz przez nią wszystkie ciekawe szczegóły? A jeśli użyć mikroskopu optycznego, który powiększa setki razy? Co wtedy zobaczysz? Na pewno dużo więcej... Pomyśl jednak, jakie tajemnice odkryć można gdy powiększy się go dziesiątki tysięcy razy! Nasze zajęcia pozwolą na porównanie różnych narzędzi do „powiększania świata” – łącznie z prawdziwym mikroskopem elektronowym.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas IV-VIII) oraz szkół średnich, głównie w zakresie: przyrody, biologii i fizyki.


 

Skąd się bierze prąd?Skąd się bierze prąd, czyli jak działała elektrownia węglowa EC1
dla: uczniów kl. 4-8 szkoły podstawowej + szkół średnich
zajęcia dostępne od lutego 2020 r.

Korzystając z pomocy prowadzącego oraz kart pracy, uczniowie poznają tajniki poszczególnych urządzeń elektrowni. Dowiadują się, czym były konwejer i opłomki; że w elektrowni nie produkowano energii, lecz jedynie ją przetwarzano oraz co jest jedynym źródłem energii dla człowieka.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas IV-VIII) oraz szkół średnich, głównie w zakresie: przyrody, fizyki, informatyki, techniki oraz chemii.


 

Skąd się wzięła muzyka?Skąd się wzięła muzyka, czyli od monochordu do keyboardu
dla: uczniów kl. 6-8 szkoły podstawowej + szkół średnich

Każdy lubi muzykę, nie wszyscy jednak wiedzą, jak się ją komponuje i dlaczego niektóre układy dźwięków są miłe dla ucha, a inne nie. W prosty sposób postaramy się wyjaśnić pochodzenie muzyki oraz najprostsze zasady harmonii. Przywołamy Pitagorasa i Paula McCartney’a.


 

Krótka historia podboju KsiężycaKrótka historia podboju Księżyca, w rocznicę lądowania na Srebrnym Globie
dla: uczniów kl. 6-8 szkoły podstawowej + szkół średnich

20 lipca 1969 roku Neil Armstrong dotknął powierzchni Księżyca. Było to zwieńczenie wysiłku armii ludzi. Zajęcia pozwolą zorientować się, na czym polegał ten wysiłek, jakie były jego etapy oraz zastanowić się, jak program Apollo wpłynął na nasz świat i dlaczego od roku 1972 nie latamy już na Srebrny Glob. A może wkrótce znów zaczniemy?

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas VI-VIII) oraz szkół średnich, głównie w zakresie: fizyki, matematyki i historii.


 

Huragany, cyklony i hiperkanyEkstremalne zjawiska pogodowe, czyli tornado i huragan w rolach głównych
dla: uczniów kl. 7-8 szkoły podstawowej + szkół średnich

Wraz ze zmianami klimatu na naszej planecie coraz częściej mamy do czynienia z warunkami sprzyjającymi powstawaniu ekstremalnych zjawisk pogodowych. Podczas zajęć uczniowie poznają mechanizm powstawania tornada lub cyklonu tropikalnego. Animacje na kuli sferycznej będą doskonałym tłem do analizy tego rodzaju zjawisk. Z kolei nasz globus na ścieżce rozwoju wiedzy cywilizacji stanie się trójwymiarową kartą pracy. Nasze zajęcia zwiększą świadomość klimatyczną uczestników.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas VII-VIII) oraz szkół średnich.
Podstawy programowe wspierane tymi zajęciami.


 

Jak zostać astronautą?ASTRONAUTA, czyli jak się zostaje astronautą (z Kinem Sferycznym)
dla: uczniów kl. 6-8 szkoły podstawowej + szkół średnich

Ile kilometrów ponad Ziemię trzeba wzlecieć, żeby stać się astronautą? Jakie niebezpieczeństwa czyhają na człowieka w chłodnym Kosmosie? Jak trenują astronauci w Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, żeby ich organizmy nie odczuły skutków zmniejszonej grawitacji? Na te i inne pytania znajdziemy odpowiedzi oglądając film. Żeby je utrwalić, zapraszamy na zajęcia. Po nich przejdziemy do Strefy Głębokiego Kosmosu.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas VI-VIII) oraz szkół średnich, głównie w zakresie: fizyki, matematyki, techniki i historii.


 

W Kosmos i z powrotemW KOSMOS I Z POWROTEM, czyli pogadanki po seansie w Kinie Sferycznym
dla: uczniów kl. 6-8 szkoły podstawowej + szkół średnich

Jaki pożytek z badań umożliwiających loty w odległe zakątki  Wszechświata mają mieszkańcy Ziemi? Warto podzielić się wrażeniami i uporządkować je podczas rozmowy na temat problemów poruszonych na filmie. Warto docenić nowoczesne narzędzia komunikacji i techniki medyczne oraz zastanowić się, czy rzeczywiście mamy ochotę porzucać tak piękną Planetę, którą wszyscy podróżujemy  przez Wszechświat.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas VI-VIII) oraz szkół średnich, głównie w zakresie: fizyki, matematyki, techniki i historii.


 

Kwiaty, owady i ich układyKwiaty, owady i ich układy, czyli dbajmy o przyrodę
dla: uczniów kl. 6-8 szkoły podstawowej
zajęcia dostępne od lutego 2020 r.

Owady zapylające są nam bardzo potrzebne. Bez ich mozolnej pracy nie ma życia na Ziemi. Niestety wielu gatunkom zapylaczy grozi wyginięcie. Zapraszamy na zajęcia, podczas których opowiemy o budowie kwiatu, mechanizmach zapylania roślin oraz różnorodności świata owadów zapylających. Na koniec warsztatów każdy uczeń wysieje roślinę miododajną i zabierze ją ze sobą do domu, by o nią dbać i udostępnić owadom.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas VI-VIII).
Podstawy programowe wspierane tym pokazem.


 

Mikroświat czyli chemia w Centrum Nauki EC1Mikroświat, czyli chemia w Centrum Nauki EC1
dla: uczniów kl. 7-8 szkoły podstawowej + szkół średnich
zajęcia dostępne od lutego 2020 r.

Przemiany chemiczne zachodzą w makroświecie, czyli w świecie naszych zmysłów: widzimy gotującą się wodę, czujemy zapach kwiatów, smak soli kuchennej czy porowatość powierzchni. Jeżeli jednak chcemy te procesy i stany wyjaśnić, to sięgamy do świata cząsteczek, atomów, jonów, elektronów, kwarków. Korzystając z gier chemicznych i infografik uczniowie rozwiązują zadania i zagadki zawarte w karcie pracy.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas VII-VIII) oraz szkół średnich.
Podstawy programowe wspierane tymi zajęciami.


 

Wahadło FoucaultaPoczuj z nami, że Ziemia się kręci, czyli o mierzeniu wysokości zegarkiem
dla: uczniów kl. 7-8 szkoły podstawowej + szkół średnich

Nazwa wahadła upamiętnia Jeana Foucaulta, który zademonstrował je w lutym 1851 roku. Ma ono możliwość wahania się w dowolnej płaszczyźnie pionowej. Ruch obrotowy Ziemi wpływa na wahadło. Zmiany te dowodzą istnienia tego ruchu. Podczas zajęć będziemy mierzyć długość wahadła, korzystając ze wzoru na jego okres. Uczestnicy dowiedzą się też więcej na temat ruchu obrotowego Ziemi, poznają takie pojęcia jak doba wahadła oraz wykonają szereg obliczeń związanych z zależnością doby wahadła od szerokości geograficznej, na której wahadło jest zawieszone.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas VII-VIII) oraz szkół średnich, głównie w zakresie: fizyki, matematyki, informatyki i geografii.


 

Z kciukiem w gwiazdyZ kciukiem w gwiazdy, czyli mierzymy to, czego zmierzyć się nie da
dla: uczniów kl. 7-8 szkoły podstawowej + szkół średnich

Paralaksa w astronomii to pozorna zmiana położenia obiektu na sferze niebieskiej względem innych obiektów bardziej od nas oddalonych. Uczestnicy zajęć zapoznają się z paralaksą poprzez proste doświadczenia związane z przybliżonym określaniem odległości do różnych przedmiotów z użyciem własnego kciuka. Będziemy też korzystać ze stanowiska Paralaksa w Strefie Głębokiego Kosmosu ekspozycji Centrum Nauki i techniki EC1 oraz mierzyć odległości przyrządem skonstruowanym do tego celu z deseczki i dwóch laserowych wskaźników.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas VII-VIII) oraz szkół średnich, głównie w zakresie: matematyki, fizyki i geografii.


 

Oferta edukacyjna Planetarium EC1

 

Oferta edukacyjna Planetarium EC1

 

Prowadzone w całości na żywo pokazy "Najbliższe podwórko" oraz "Kosmiczne cienie" (liceum/technikum) zostały przygotowane specjalnie dla szkół. Jest to jednak tylko część oferty edukacyjnej Planetarium EC1. W dziale opisującym pokazy znajdziecie Państwo zestaw filmów, które również realizują podstawy programowe dla różnych etapów edukacji. Pod opisami każdego z nich zamieściliśmy szczegółową informację dla nauczycieli.
Aby nieco ułatwić wybór pokazu dla Państwa grupy przygotowaliśmy zestawienie, dzielące ofertę na poszczególne etapy szkolne.