JAK DOJECHAĆ AUTOBUSEM?

W pobliżu kompleksu EC1 Łódź znajdują się przystanki autobusów 74, 74A, 74B, 80 i 83. Nasi goście przyjeżdżający ze wschodniej strony miasta powinni wysiąść na przystanku Tuwima — Targowa a następnie przejść pieszo dosłownie kilkadziesiąt kroków. Do autobusów tych można wsiąść w okolicy estakady i zarazem węzła przesiadkowego Kopcińskiego — Tuwima. Tutaj z kolei dojeżdżają autobusy 56, 67, 70, 70A, 70B, 85, 85A, 96 i Z4.

Gościom przyjeżdżającym z północnej, południowej i zachodniej części miasta proponujemy dojechać do skrzyżowania al. Kościuszki i Zamenhofa tramwajami 1, 2, 3, 6, 11, 16, 16A i następnie przesiąść się w autobusy linii 74, 74A, 74B, 80 lub 83 pod budynkiem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wysiąść należy na trzecim przystanku, Nawrot — Targowa. Stąd czeka nas kilkuminutowy spacer.

Po zakończeniu budowy dworca Łódź-Fabryczna dojazd komunikacją miejską będzie znacznie szybszy i łatwiejszy, ale na razie musimy uzbroić się w cierpliwość.

EC1 Łódź — Miasto Kultury jest instytucją przyjazną rowerzystom — zresztą spora część naszych pracowników codziennie dojeżdża tu na dwóch kołach. Wokół całego budynku, w którym znajduje się Planetarium EC1, można znaleźć stojaki służące do pozostawienia zabezpieczonych rowerów. Prosimy jednak pamiętać, że nie ponosimy odpowiedzialności w przypadku kradzieży — ani parkingi rowerowe ani samochodowe nie są strzeżone.

Dojeżdżając do EC1 należy korzystać z ulicy Targowej oraz ulic doprowadzających do niej ruch. Prosimy pamiętać, że chociaż sama ulica Targowa jest dwukierunkowa, to Nawrot oraz Tuwima już nie. Na ulicach tych nie ma zgody na ruch rowerów w kierunku przeciwnym do ruchu pojazdów mechanicznych. Z zachodu Łodzi prosimy jechać ulicą Nawrot, ze wschodu ulicą Tuwima. W godzinach szczytu obie drogi obsługują duży ruch samochodowy, należy wówczas zwiększyć ostrożność.

 

JAK DOJECHAĆ Z DWORCÓW?

Na początek kilka słów wstępu dla podróżujących pociągami. W systemach rezerwacyjnych przewoźników kolejowych (oraz np. komercyjnych aplikacjach na smartfony) nie wystarczy wyszukać połączenia z Łodzią jako taką. Wiele pociągów dojeżdża i zatrzymuje się tylko na stacji Łódź Kaliska albo tylko na Łodzi Widzewie. Jeżeli wpiszemy w wyszukiwarkę tylko jeden z nich, dostaniemy bardzo okrojoną liczbę połączeń. Możemy też się — zupełnie niepotrzebnie — przestraszyć przesiadki. Radzimy wyszukiwać po kolei co najmniej dwa dworce docelowe: Łódź Kaliską i Łódź Widzew.

W prawie każdym tramwaju (w pierwszym wagonie) i autobusie łódzkiego MPK (Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne) znajduje się automat biletowy. Polecamy raczej bilety 24-godzinne, które „zwracają się” już po czwartym-piątym przejeździe. Bilety aglomeracyjne są potrzebne tylko w sytuacji, gdy planujemy wyjazd poza administracyjne granice Łodzi. Pełną ofertę biletów komunikacji publicznej, w tym grupowych, można znaleźć na stronie MPK.

Łódź Kaliska — z największego obecnie łódzkiego dworca kolejowego i autobusowego dojazd jest stosunkowo prosty: należy przejść na wschodnią stronę Al. Włókniarzy (pod estakadą) i wsiąść wautobus 80 na przystanku „Włókniarzy — Łódź Kaliska estakada”. Prosimy pilnować kierunku, na wyświetlaczu powinien znajdować się napis WYDAWNICZA. Wysiadamy na dziewiątym przystanku (Nawrot — Targowa) i po kilkuminutowym spacerze ulicą Targową w kierunku północnym jesteśmy na miejscu. Powrót na dworzec będzie jeszcze prostszy, gdyż w ten sam autobus 80 wsiądziemy znacznie bliżej, bo już na ulicy Tuwima (przystanek Tuwima — Targowa). Jeżeli nie zdecydowaliśmy się na bilet dobowy, powinniśmy skasować bilet czasowy upoważniający do jazdy przez 40 minut.

Łódź Widzew — czyli nasz miejscowy „dworzec wschodni”. Przez pewien czas po wyłączeniu z eksploatacji Łodzi Fabrycznej pełnił funkcję głównego dworca dla całego miasta. Tuż koło niego znajduje się przystanek autobusowy, na którym należy wsiąść w 85 lub 85A. Już po kwadransie, bo tylko tyle zajmuje przejechanie dziesięciu przystanków, wysiadamy na przystanku „Kopcińskiego — Tuwima”. Tutaj, w trakcie schodzenia z estakady na ulicę pod nami, podejmujemy decyzję: czy wolimy iść czy jechać. Jeżeli zdecydujemy się na spacer, istnieje spore prawdopodobieństwo, że będziemy na miejscu w EC1… szybciej. Ulica Tuwima często bywa bowiem zakorkowana i przejechanie tych zaledwie dwóch przystanków (autobusami 74, 74A, 74B, 80, 83) może zająć nawet kwadrans. Pieszo przejdziemy ten kilometr w mniej więcej 10-12 minut. W czasie powrotu niestety będziemy w praktyce zmuszeni zdecydować się na spacer, ponieważ ul. Tuwima jest jednokierunkowa.

Jeżeli nie zdecydowaliśmy się na bilet dobowy, w autobusie trzeba skasować bilet upoważniający do jazdy przez 20 minut (jeżeli zdecydujemy się na kilometrowy spacer) lub 40 minut (z dojazdem dwóch przystanków autobusem).

Łódź Chojny — ten niewielki dworzec zlokalizowany na południu Łodzi ma dwie zalety. Po pierwsze – idąc z pociągu na tramwaj przechodzimy przez jeden z niespodziewanych urokliwych zielonych zakątków. Po drugie – podróżując tramwajami 6, 16 lub 16A przy okazji obejrzymy rzadziej odwiedzaną część ulicy Piotrkowskiej — od Białej Fabryki i Katedry do ulicy Żwirki. A zatem dochodzimy do przystanku Rzgowska — Dachowa i wsiadamy w jeden z wymienionych wyżej tramwajów. Wysiadamy na trzynastym przystanku (Kościuszki — Zamenhofa) i wsiadamy pod Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (każdy łodzianin wskaże ten charakterystyczny budynek) w dowolny autobus odjeżdżający z przystanku Zamenhofa — Piotrkowska (74, 74A, 74B, 80, 83). Wysiadamy z niego na trzecim przystanku (Nawrot — Targowa) i po krótkim spacerze ulicą Targową w kierunku północnym docieramy do EC1. Jeżeli nie zdecydowaliśmy się na bilet dobowy, w tramwaju musimy skasować bilet upoważniający do jazdy przez godzinę (60 minut).

Dworzec Północny — obsługuje autobusy PKS oraz busy przewoźników prywatnych. Na sąsiadującym przystanku MPK wsiadamy w autobus 85 lub 85A i wysiadamy po niecałym kwadransie na szóstym przystanku (Kopcińskiego — Tuwima). Resztę drogi pokonujemy tak jak pasażerowie jadący z dworca Łódź Widzew — kilometr pieszo lub dwa przystanki autobusem (szczegóły wyżej).

Łódź Fabryczna — wszystkich podróżnych wysiadających na Łodzi Fabrycznej prosimy o kontakt z dyrektorem EC1. Wasz wehikuł czasu byłby wspaniałym uzupełnieniem nowo powstającego Centrum Nauki i Techniki! A serio: dworzec Łódź Fabryczna jest największą inwestycją Nowego Centrum Łodzi. Za prawie 2 mld zł powstanie obiekt nieporównywalny nie tylko ze starym budynkiem ale i wieloma innymi inwestycjami w Polsce. Z okien EC1 na co dzień obserwujemy proces powstawania tego imponującego kompleksu transportowo-biurowo-handlowego. Gdy już powstanie, nie trzeba będzie niczym do nas dojeżdżać – wystarczy przejść kilkadziesiąt kroków.

JAK DOJECHAĆ AUTOKAREM?

Parking naziemny kompleksu EC1 nie jest zbyt duży, ale jesteśmy w stanie wygospodarować miejsce dla trzech autokarów. Prosimy jednak o wcześniejsze zawiadomienie nas o przyjeździe.

Większość ruchu autokarowego będzie do nas docierać ulicą Tuwima i do tej drogi gorąco zachęcamy. Ulica Nawrot jest nieco zbyt wąska dla autokarów, mogą one jednak dotrzeć do nas ulicą Targową od Al. Piłsudskiego.

Docelowo ma zostać uruchomiony parking podziemny i dojazd od strony dworca Łódź-Fabryczna.

JAK DOJECHAĆ SAMOCHODEM?

Dojazd do EC1 Łódź — Miasto Kultury jest możliwy ulicą Targową (od al. Piłsudskiego do granic dworca Łódź-Fabryczna) oraz ulicami doprowadzającymi do niej ruch. Z zachodniej i północnej części Łodzi można dojechać ulicami Zamenhofa / Nawrot (my również tęsknimy do przejezdnej ulicy Kilińskiego), z południowej ulicą Sienkiewicza do Nawrot i następnie do Targowej. Goście ze wschodniej części Łodzi mogą dojechać ulicą Tuwima.

Parking naziemny kompleksu EC1 nie jest zbyt duży, prosimy zatem szukać miejsc już na Targowej (pamiętając, że na jej początkowym odcinku obowiązuje zakaz parkowania) i Tuwima (od lutego 2016 r. odcinek od Targowej do Kilińskiego zostanie objęty strefą B płatnego parkowania). Sytuacja znacznie poprawi się już niedługo, gdy zostanie uruchomiony parking podziemny i dojazd od strony dworca Łódź-Fabryczna.